nl
fr
Bedrijfsnieuws
sep. 2023
De Gewiss Group presenteert de Duurzaamheidsrapporten en de Duurzaamheidsweek 2023
Time to read: 4 min

Met een openingsevenement waarbij onder meer vertegenwoordigers van politieke en academische instellingen betrokken waren, presenteerde de GEWISS Group haar eerste Duurzaamheidsrapport en het initiatief Duurzaamheidsweek 2023.

Het rapport, waarin in deze eerste editie twee afzonderlijke documenten werden geproduceerd (één voor GEWISS en één voor PERFORMANCE iN LIGHTING), maar verenigd door de gemeenschappelijke strategieën van de groep, werd opgesteld volgens de aanwijzingen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties, evenals de meest erkende rapportageprincipes, de GRI Sustainability Reporting Standards, gepubliceerd door het Global Reporting Initiative (GRI).

Elk bedrijf presenteerde een gedeelde en concrete routekaart van resultaten en toezeggingen op sociaal, economisch en milieugebied, vertrekkende vanuit enkele kernpunten: het ontwerpen van innovatieve en duurzame producten, het toepassen van de principes van ecodesign en het aanmoedigen van samenwerkingen die nuttig zijn voor onderzoek en ontwikkeling; het garanderen van klanttevredenheid en waarheidsgetrouwe informatie over de milieu-impact van producten; het stimuleren van het gebruik van processen, materialen en diensten met een lage impact, om natuurlijke hulpbronnen goed te benutten en afval te verminderen gedurende de gehele levenscyclus van het product.

“De twee documenten” – aldus Paolo CERVINI, CEO van GEWISS Group tijdens de presentatieavond – “beschrijven ons, onze dagelijkse inzet en de resultaten die we hebben geboekt. Ze vertellen ons over onze doelstellingen voor de toekomst, die we willen nastreven door ons DNA te behouden en onze eigen route uit te stippelen, gedreven door de waarden integriteit, uitmuntendheid en duurzaamheid. De inhoud vertegenwoordigt daarom de toewijding van de groep aan een werkelijk duurzaam ontwikkelingstraject, dat ons bedrijf en al onze belanghebbenden bewuster, duurzamer en veerkrachtiger kan maken. Omdat we ervan overtuigd zijn dat verandering voortkomt uit onze ambities, maar bovenal uit ons handelen en de positieve effecten die daaruit voortvloeien."

Binnen het raamwerk van de gemeenschappelijke duurzaamheidsroutekaart is een reeks programma's gedefinieerd die, elk voor de ESG-kwesties die eerder door de groep zijn geïdentificeerd, het mogelijk maken de duurzaamheidsdoelstellingen te verwezenlijken die als speerpunten worden beschouwd.

De eerste Duurzaamheidsweek van de Groep

Ongeveer 2.200 betrokken medewerkers, meer dan 20 face-to-face en virtuele themaworkshops, vijf vrijwilligersinitiatieven voor kantoren in Italië en daarbuiten, een internationale videowedstrijd: dit zijn de cijfers van de eerste Duurzaamheidsweek van de GEWISS Group die, samen met de publicatie van het eerste Duurzaamheidsrapport van de twee bedrijven van de groep, getuigen van hun inzet om het pad naar duurzame groei te bestendigen. Tot 15 september, een vijfdaags evenement dat alle medewerkers de mogelijkheid biedt om duurzaamheidsvraagstukken direct en interactief te bespreken, waardoor ze beter bekend worden met het aannemen van verantwoord gedrag.

De eerste editie van Duurzaamheidsweek wordt afgesloten met een groot evenement in het GEWISS Experience Center (GEC) voor de medewerkers van de groep, met de aanwezigheid van chef-kok Davide Oldani, bekroond met twee Michelinsterren en de speciale "Green Star"-onderscheiding, die door de prestigieuze gids wordt toegekend aan restauranthouders die opvallen door hun steun aan lokale producenten, de verdediging van zero-km-producten en het verwijderen van plastic en andere niet-recyclebare materialen uit hun leveringsketens. Maar ook voor duurzame acties in de strijd tegen voedselverspilling, de teelt van eigen producten en betrokkenheid bij educatieve en liefdadigheidsprojecten.

De chef-kok zal deelnemen met een toespraak over aandacht voor menselijke middelen, voeding en circulair koken en sluit af met een ‘showcooking’ voor de aanwezigen.

“Dit worden dagen” – concludeerde Cervinivol spanning en betrokkenheid, op alle locaties in onze clusters. Naast de face-to-face en streaming workshops zullen de medewerkers van de Groep rechtstreeks betrokken zijn bij vrijwilligersinitiatieven in talloze gebieden waar we aanwezig zijn. Onze betrokkenheid bij belanghebbenden in verschillende delen van de wereld helpt ons om onze wortels in het gebied en onze relaties met lokale gemeenschappen, waarmee we ons altijd sterk verbonden hebben gevoeld, nog verder te verdiepen.

Alle activiteiten van onze eerste Duurzaamheidsweek zijn ontworpen, georganiseerd en voorgesteld door en voor mensen. De mensen die het hart van menselijk kapitaal vertegenwoordigen, de kostbaarste troef van onze groep. Een kapitaal dat gerespecteerd, behouden en ontwikkeld moet worden. Mede dankzij gedeelde waarden en gedragspatronen, die ons in staat stellen goede dingen te creëren in de gebieden waarin we aanwezig zijn geweest en zullen zijn. Om vandaag nog bij te dragen aan werkelijk duurzame ontwikkeling."

Trending Topics

Schrijf ons

Heb je informatie nodig over de producten of diensten van Gewiss?